5.3.07

sofia!



aquest cap de setmana ha tocat el torn a Sofia, la capital de Bulgaria! vaig marxar amb el bus de les 12 de la nit divendres i a les 6 hora local (1 hora més) era a l'estació. a la duana macedonia i a la bulgara tot es duplica: et demanen els passaports dos cops, comproben que el de la foto siguis tu dos cops, et revisen les bosses dos cops, etc. entre pitus i flautes 1 hora parats allà al mig. amb la qual cosa, vaig dormir molt poquet durant el viatge. allà al'estació vaig esperar que es fes de dia per agafar un taxi i anar cap a l'hostal. els llits no s'alliberaven fins les 11, amb la qual cosa ni escansar ni res. vaig esmorzar i a les 8 i mitja ja estava visitant la ciutat. feia molt bon dia i s'agraïa, perque al solet s'hi estava molt bé. s'hi estava tant bé que en assentar-me en un banc d'un parc em vaig adormir uns 20 minuts. estava fet pols. sense saber-ho vaig engantxar el dia nacional de bulgaria. ja m'extranyava que algo passava quan vaig veure que la gent anav amb banderes pel carrer, jeje. aquest dia se celebra, si no recordo malament, l'independenicia de Bulgaria després que els russos els alliberessin de l'imperi otomà. això va ser el 1878. pero resulta que un parell de dies després les potencies mundials de l'epoca van tenir por de que els russos s'aprofitarien del nou pais i els van dividir en dos (la del nord, totalment autonoma, i la del sud, que no recordo de qui depenia). [tot això m'ho va explicar un noi bulgar que treballava a l'alberg].



a totes les esglesies que entrava feien missa pero em va agradar perquè jo mai havia vist una missa ortodoxa. no us ho sabria explicar: canten tota l'estona i els capellans no paren d'entrar i de sortir d'unes portes, rollo salon de l'oeste, que hi ha, per enendre'ns, a l'absis. hi hi ha molts capellans per alla donant voltes.
la ciutat es pot visitar, de sobres, en un dia i no és molt maca que diguem. el millor son les esglesies, molt maques. algunes estan en llocs insospitats, com aquesta, al mig d'una plaça plena de cotxes!



al vespre estava més que mort i després d'estar parlant sobre els bulgaria i els balkans amb general amb el bulgar de l'alberg i una americana vaig anar a dormir. no sabia que els bulgars estaven mal vistos a macedonia. es veu que els bulgars sempre han reclamat no sé quina part de macedonia perquè hi ha minories bulgares i no sé què. vaja, es el problema de sempre. i a més a més, resulta que després de l'entrada de bulgaria a la UE els macedonis necessiten visat per entrar al pais (abans no): a part de tocar els cullons perque el visat s'ha de pagar, ha suposat un desastre per les zones de macedonia que estan a la frontera, ja que hi havia molt de comerç a petita escala a banda i banda de la frontera. i economicament això ha sigut un desastre pels pobres macedonis! es veu que no fa ni un mes uns hooligans van ostiar a uns paios que homnatjaven no sé quin monument bulgar a skopje. bé, de brètols n'hi ha a tot arreu!

l'endemà al mati vaig anar d'excursió amb dues noies americanes al monestir de rila, que està a dues hores amb cotxe al sud de Sofia. una pasada. és patrimoni de l'unesco i està en una profunda vall al massis de rila. el va fundar en sant john de rila que es veu que abans s'havia passat no sé quants mesos dormint en una gruta sense llit ni res. es veu que la cova es pot visitar pero es que no la vam saber trobar. el monestir des de fora sembla una fortificació i per dins és molt curios:








el monastir va ser molt important durant l'ocupació otomana perquè els monjos van donar refugi als resistents. els otomans van destruir totes les esglesies ortodoxes del pais. el monestir es va salvar pero gràcies a la seva ubicació (al bell mig de les muntanyes), suposo que gairebé inaccesible a l'època.

després d'estar un parell d'hores per alla i dinar, vam tornar cap a Sofia. a la tarda vaig tenir temps de visitar la galeria d'art (una mica cutre, pero bueno, suficient per passar l'estona) i a les 12 de la nit un altre cop cap a Skopje.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Wa yeah!!

Juder paio... Que cabrooooón (estil Maragall). No pares tiu, impressionant tot. I les fotos súper de wais amb la càmera pro!!

Inguen! Segueix així!

Petoooons

PD: Que tal el curro, perquè tenies un curru no? Jujuuu...

Unknown ha dit...

curro? quin curro? jeje

petonets!

ps: la camera es brutal. quan la sapiga fer anar llavors serà la ostia!